CD ROM v papírovém obalu / in slim paper envelope
Czech - English - German / Česko - anglicko - německy
The exhibition Truth and Lies: Filming in the Ghetto Terezín, 1942–1945, which has been put together by the Jewish Museum in collaboration with the National Film Archive in Prague, focuses on three SS film projects about the Terezín ghetto and provides a wealth of fascinating documentary material. The medium of film was used by the Nazis with a view to making their ideology more attractive to the masses, and to explaining and justifying their repressive measures and the deportation of Jews. The electronic catalogue (CD ROM - PC version) includes a montage of film fragments from 1942 that were hidden in the ghetto by prisoners, previously unpublished photographs from 1944–45 that were taken out of the editing room by the cameraman Ivan Frič, and unique drawings by the Dutch prisoner Jo Spier that document the course of the filming in the summer of 1944. Also on view is the propaganda film Terezín: A Documentary Film from the Jewish Settlement Area – better known under the title The Führer Gives the Jews a City. Diary entries by prisoners, drawings by Terezín artists, excerpts from children's magazines, summons to take part in the filming, recollections by contemporaries – all this material not only depicts the atmosphere of filming in the ghetto but also captures the reality of life for the Jewish prisoners: the illness, hunger and, above all, fear for the lives of loved ones and fear of being deported to the east.
Židovské muzeum v Praze ve spolupráci s Národním filmovým archivem připravilo výstavu Pravda a lež - Filmování v Terezíně 1942 -1945, která přináší na základě bohatého dokumentačního materiálu bližší pohled na tři terezínské filmové projekty SS. Film jako médium měl pomoci zvýšit přitažlivost nacistické ideologie širokým masám obyvatelstva, vysvětlit a ospravedlnit např. právě represivní opatření a deportace židovského obyvatelstva. CD ROM titul "Pravda a lež" (PC verze) nabízí montáž filmových výstřižků z roku 1942, které vězni ukryli v ghettu, dosud nepublikované fotografické záběry z let 1944 – 1945, vynesené ze střižny kameramanem Ivanem Fričem, i unikátní kresby holandského vězně Jo Spiera, který zachytil průběh natáčení v létě 1944. Ke zhlédnutí je i propagandistický film Terezín. Dokumentární film ze židovského sídelního území, známý dodnes pod metaforickým názvem Vůdce daroval Židům město. Deníkové záznamy vězňů, kresby terezínských výtvarníků, ukázky z dětských časopisů, předvolání k natáčení, vzpomínky pamětníků, to vše dokresluje nejen atmosféru během natáčení, ale mnohdy výstižně jen zaznamenává realitu skutečného života židovských vězňů: nemoci, hlad a zejména strach o život blízkých a před deportacemi na východ.
Fenomén nacistické filmové propagandy bývá téměř automaticky spojován s postavou Josepha Goebbelse a jeho ministerstva pro lidovou osvětu a propagandu. Obecně málo známá tak zůstává činnost propagačních jednotek SS a bezpečnostní služby SD. Právě jejich aktivitám lze přitom přičíst filmové projekty, které se v období druhé světové války realizovaly v ghettu Terezín. Každý z nich však vznikal s jiným zadáním a v odlišné situaci.
Klapka prvního snímku „Ghetto Theresienstadt“ padá na podzim 1942. Příběh fiktivní rodiny Holländerovy má pro interní potřeby SS názorně ilustrovat přesun obyvatel židovského původu do ghetta a jejich funkční začlenění do struktury tábora. Pod dohledem SS-Obersturmführera Herberta Otta, který na přelomu 1941/42 velel zvláštnímu komandu ve vyhlazovacím táboře Chełmno, natáčení nejen zajišťují, ale i dokumentují profesionální kameramani z Berlína. Na základě rozkazu se na filmu podílí i skupina vězňů pod vedením producentky a režisérky Ireny Dodalové; v táboře se dokonce vyrábí pojízdný vozík na kameru a střihací stůl. I přes vynucené přepracování scénáře není film dokončen.
Podruhé se myšlenka na filmování objevuje zhruba o rok později. S postupem času totiž na veřejnost stále více pronikají zprávy o nacistických zvěrstvech páchaných na evropských Židech. A je to opět Terezín, jenž se má na přání Adolfa Eichmanna stát „klenotnicí zralou na návštěvu zástupců tisku a Červeného kříže“. Kulis zkrášleného města má být využito i pro film o „šťastném“ životě v ghettu…
Parametr | Hodnota |
format | CD ROM |