CD 1
Jan Dismas Zelenka - Sonata No. 1 in F major
1. Adagio ma non troppo 02:27
2. Allegro 04:37
3. Larghetto 02:59
4. Allegro assai 05:16
Jan Dismas Zelenka - Sonata No. 2 in G minor
5. Andante - Adagio 02:57
6. Allegro 06:34
7. Andante - Adagio 02:53
8. Allegro 05:21
Jan Dismas Zelenka - Sonata No. 3 in B flat major
9. Adagio 02:49
10. Allegro 04:03
11. Largo 02:28
12. Tempo giusto. Allegro. 04:38
CD 2
Jan Dismas Zelenka - Sonata No. 4 in G minor
1. Andante 02:24
2. Allegro 05:15
3. Adagio 03:13
4. Allegro ma non troppo 08:24
Jan Dismas Zelenka - Sonata No. 5 in F major
5. Allegro 06:22
6. Adagio 02:05
7. Allegro 06:16
Jan Dismas Zelenka - Sonata No. 6 in C minor
8. Andante 02:18
9. Allegro 03:59
10. Adagio 02:20
11. Allegro 04:52
Ensemble Berlin Prag: Dominik Wollenweber, Vilém Veverka - oboe, Jakub Černohorský - violin, Mor Biron - bassoon, Barbara Maria Willi - harpsichord, Ulrich Wolff - double bass. Specialist adviser: Reinhard Goebel
Reinhard Goebel, an esteemed Baroque music connoisseur, ranks Zelenka (along with J. S. Bach and Handel) among the five best composers of the first half of the 18th century. In his accompanying text, he refers to him as "grandiose and fantastic". And the cycle of six sonatas for two oboes, bassoon and continuo serves to prove that his assertion is far from being mere hyperbole, that it is a justified opinion worthy of being giving serious thought. Although for many years Zelenka performed all the duties of Kapellmeister and court composer of the Dresden Hofkapelle, de facto substituting for Heinichen during his ailment and after his death in 1729, he did not gain the appraisal he deserved - even some of the ordinary members of the orchestra received higher wages - and his applications for the post of Kapellmeister fell on deaf ears (by the way, J. S. Bach was turned down too). Zelenka's sonatas are among his "free" works, which he wrote urged by innermost needs, above and beyond his official commitments. The pieces reach the very limits of musical possibilities - both as regards placing high technical requirements on the performers and the compositional methods and means of expression applied, including the striking architecture of the cycle as a whole. The result is magnificent and fascinating indeed; owing to its complexity and timelessness, the sonatas may perhaps only be compared with J. S. Bach's six cello suites. And when these gems are undertaken by musicians as open-minded and of such superlative quality as members of the Berliner Philhamoniker, the listener can look forward to a great feast. The present recording is extraordinary due to the combination of the technical facilities of modern instruments and the profound insight into Baroque performance. Yet another opportunity to marvel at Zelenka's genius.
Reaching the very limits: Jan Dismas Zelenka's mature works, as performed by true masters.
Reinhard Goebel, slovutný znalec barokní hudby, ve svém textu se vší autoritou řadí Zelenku (ve společnosti Bacha a Händela) mezi pětici nejlepších komponistů první půle 18. století a častuje ho přívlastky "grandiózní a fantastický". Cyklus šesti sonát pro dva hoboje, fagot a continuo je důkazem, že takové tvrzení není donebevolající troufalost, leč zcela opodstatněný názor, nad kterým je třeba se zamyslet. Pravda, v drážďanské dvorní kapele se Zelenka odpovídajícího ocenění nedočkal; byť po mnoho let de facto plnil veškeré závazky kapelníka a dvorního komponisty za nemocného a r. 1729 zemřelého Heinichena, kdekterý řadový člen kapely měl vyšší plat a jeho žádost o jmenování dvorním kapelníkem zůstala nevyslyšena (ostatně, stejně byl odmítnut i J. S. Bach). Zelenkovy sonáty patří k jeho "volné" tvorbě, psané z nejvnitřnější potřeby, mimo veškeré oficiální závazky. Zelenka v nich jde až na samé hranice možností - jak po stránce technických nároků na interprety, tak z hlediska použitých kompozičních postupů a výrazových prostředků, včetně pozoruhodné architektury cyklu jako celku. Výsledek je velkolepý a fascinující; ve své komplexnosti a nadčasovosti snese srovnání snad jen s šesticí violoncellových suit J. S. Bacha. Když se tohoto skvostu chopí hudebníci otevřené mysli a kvalit hráčů Berlínské filharmonie, můžeme se těšit na velký muzikantský svátek. Výjimečnost této nahrávky tkví ve spojení technických možností moderních nástrojů s hlubokým vhledem do barokní intepretace. Další příležitost žasnout nad Zelenkovým géniem.
Až na hranici možností: vrcholné dílo Jana Dismase Zelenky v rukou skutečných mistrů.
(Supraphon 2018)
Parametr | Hodnota |
format | CD audio |