Karel Husa (1921-2016) - Music for Prague / Hudba pro Prahu 1968 (1968), Trois Fresques / Tři fresky* (1947), Symphony No.2 Reflections / Symfonie č. 2 "Zrcadlení" / Reflections (1983).
Prague Symphony Orchestra / Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, conductor / dirigent Tomáš Brauner
* world premiere recording / světová premiéra
Karel Husa - a Czech-born composer whose name resonates more on an international scale than in his native country. The winner of the Pulitzer Prize and the Grawemeyer Award (other recipients include Boulez, Adés, Dun and Ligeti), he was commissioned to write music for the New York Philharmonic, and other distinguished orchestras and artists. The centenary of Karel Husa's birth is a unique opportunity to recall his remarkable fate and oeuvre. During World War II, he lived in Nazi-occupied Prague. Following his graduation from the Prague Conservatory, with a concert performed with the Prague Symphony Orchestra (1944), Husa left for Paris to study composition with Arthur Honegger and Nadia Boulanger. The performance in Prague of his Three Frescoes with the Prague Symphony Orchestra in 1949 made it evident that Husa's music no longer fitted the Communist ideologues' pigeonholes. A domestic critic opined: "Taking lessons from Honegger in Paris has served to worsen rather than improve Husa. His technical proficiency is sufficient, so he should come back home quickly, so as to tune into the pulsation of the local life; otherwise he will get lost beyond recovery in the jungles of decadent obscurity." Yet Husa did not return to his homeland, opting instead to continue his studies abroad. Later on, he settled in the USA. When it comes to the Warsaw Pact armies' invasion of Czechoslovakia in August 1968, he got to hear about it on Detroit Radio. Husa expressed his dismay in Music for Prague 1968. The piece contains a quotation of the 15th-century Hussite war song Ktož jsú Boží bojovníci, by which the composer also referenced Václav Talich's emotional performance of Bedřich Smetana's My Country in Nazi-occupied Prague. Husa could only begin freely visiting his beloved Prague in the wake of the November 1989 Revolution, yet he pointed out that he kept strolling the city streets in his dreams and works. The present album maps Husa's creative periods between 1947 and 1983, and it features the very first studio recording of his Three Frescoes.
Karel Husa - jméno, které rezonuje výrazněji ve světě než v jeho rodné zemi. Je držitelem Pulitzerovy a Grawemeyerovy ceny a skladby u něj objednávala mj. Newyorská filharmonie. Sté výročí skladatelova narození je jedinečnou příležitostí připomenout si nevšední příběh jeho života i hudebního odkazu. V Praze zažil nacistickou okupaci v roce 1939. Po absolventském koncertě s FOKem (1944) odjel studovat kompozici do Paříže - k Arthuru Honeggerovi a Nadii Boulanger. Z kritiky pražského provedení jeho Tří fresek s FOKem v roce 1949 bylo zřejmé, že se už nevejde do přihrádek komunistické ideologie: "Kdo se v Paříži u Honeggera spíše pokazil, to je K. Husa. ... Měl by se honem vrátit domů, ... jinak se nám ztratí do nenávratných džunglí dekadentní nesrozumitelnosti." Husa se domů nevrátil. Rozhodl se pro další studium a později našel nový domov v USA. O invazi sovětských vojsk do Československa v srpnu 1968 se dozvěděl z detroitského rozhlasu. Jeho protestem byla kompozice - Hudba pro Prahu 1968. V díle citovaný husitský chorál z 15. století je mj. skladatelovou vzpomínkou na Talichovo emotivní provedení Smetanovy Mé vlasti v nacisty okupované Praze. Po listopadu 1989 se skladatel mohl svobodně vracet do milované Prahy, ve svých snech a díle se však po pražských ulicích procházel neustále. Předkládané album mapuje odlehlá tvůrčí období mezi lety 1947 a 1983 a představuje vůbec první studiovou nahrávku Tří fresek.
(Supraphon 2021)
Property | Value |
format | CD audio |