Viktor Kalabis (1923-2006) - Chamber Compositions
Viktor Kalabis - Duettina pro housle a violoncello, op. 67 / Duettinos for Violin and Cello, Op. 67 (1987) 11:40
1. I. Introduzione (Allegro moderato)
2. II. Dancetta (Quasi polka)
3. III. Serenata (Andantino)
4. IV. Finale (Allegro vivo)
Viktor Kalabis - Trio pro housle, violoncello a klavír, op. 39 / Trio for Violin, Cello and Piano, Op. 39 (1974) 14:29
5. I. Vivo
6. II. Adagio
7. III. Allegro vivo
Viktor Kalabis - Capriccio pro dvoje housle a klavír, op. 85 / Capriccio for Two Violins and Piano, Op. 85 (1998) 13:21
8. I. Allegro moderato
9. II. Allegro vivo
Viktor Kalabis - Sonáta pro housle a cembalo, op. 28 / Sonata for Violin and Harspichord, Op. 28 (1967) 14:33
10. I. Allegro moderato
11. II. Andante
12. III. Allegro vivo
Viktor Kalabis - Tři monology pro sólové violoncello, op. 83 / Three Monologues for Cello Solo, Op. 83 (1996) 11:20
13. I. Andante
14. II. Comodo
15. III. Moderato e serioso
16. Viktor Kalabis - Rondo drammatico per violoncello solo, op. 86 (1998) 5:32
Ondřej Lébr housle / violin (1–12)
Lukáš Polák cello (1–7, 13–16)
Miroslav Sekera klavír / piano (5–9)
Jana Ludvíčková housle / violin (8–9)
Monika Knoblochová cembalo / harpsichord (10–12)
VIKTOR KALABIS (1923–2006)
byl jednou z nejvýznamnějších osobností české hudby druhé poloviny 20. století. V roce 1942 maturoval na gymnáziu v Jindřichově Hradci. Studiu skladby se věnoval nejprve na Pražské konzervatoři u Emila Hlobila (1945–1948), poté na AMU u Jaroslava Řídkého (1948–1952). Na filozofické fakultě Univerzity Karlovy současně vystudoval hudební vědu a psychologii (absolvoval v roce 1952). V letech 1953–1972 působil jako hudební režisér a redaktor Československého rozhlasu v Praze, poté se věnoval pouze skladbě. Komorní tvorba hraje v Kalabisově díle důležitou roli jak početně (ze zhruba devíti desítek opusů, které zanechal, tvoří komorní hudba polovinu), tak kvalitativně, většina komorních děl vznikla na objednávku a za přímé spolupráce s budoucími interprety, a je to na nich poznat, jsou psána jistou rukou a pokorně ctí úzus jednotlivých nástrojových oborů. Raná díla, v nichž lze rozpoznat vliv skladatelových vzorů (Hindemith, Stravinskij, Honegger, Bartók, Prokofjev), na výběru, jejž provedla umělcova choť, cembalistka Zuzana R ů ž i č k o v á, zastoupena nejsou. Pro Kalabisův zralý styl – na CD znějí skladby z let 1967 až 1998 – jsou příznačné tyto hodnoty: dokonalý smysl pro vnitřní logiku a řád díla, umění proporcí, sympatická sebekázeň (věty většinou nepřekračují délku pěti minut a celky pak čtvrthodinu), instrumentační mistrovství, úspornost výrazových prostředků a vnitřní propojenost všech složek díla. Vít Roubíček pro Radioservis
(Czech Radio 2015)
Property | Value |
format | CD audio |