CD 1
Viktor Kalabis (1923-2006) - Piano Sonata No. 1 Op. 2
1. Allegro agitato 04:55
2. Grave. Moderato. Tempo di marcia funebre 05:13
3. Allegro feroce e vivacissimo 04:36
Viktor Kalabis - Piano Sonata No. 2 Op. 4
4. Introduzione. Largo, un poco rubato 09:11
5. Sonata. Allegro 10:58
Viktor Kalabis - Piano Sonata No. 3 Op. 57
6. Preludium. Adagio 07:54
7. Drama. Allegro drammatico 12:20
CD 2
Viktor Kalabis - Accents Op. 26
1. Moderato 02:14
2. Allegro 00:58
3. Andantino 02:40
4. Andante 03:24
5. Agitato. Molto allegro 01:08
6. Adagio 02:59
7. Moderato 02:04
8. Allegro 02:09
Viktor Kalabis - Entrata, aria e toccata per pianoforte Op. 41
9. Entrata. Allegro moderato 03:19
10. Aria. Molto moderato 03:36
11. Toccata. Allegro impetuoso 03:12
Viktor Kalabis - Three Polkas for Piano Op. 52
12. Allegro 03:10
13. Allegro ma non troppo 04:16
14. Vivo 05:29
Viktor Kalabis - Four Enigmas for Graham Op. 71
15. Allegro 03:54
16. Allegretto 03:07
17. Grave 02:20
18. Molto vivo 04:01
Viktor Kalabis - Two Toccatas for Piano Op. 88
19. Allegro moderato 05:06
20. Allegro vivo 04:18
21. Viktor Kalabis - Allegro impetuoso per pianoforte Op. 89 05:43
Ivo Kahánek - piano
The very first complete recording of Viktor Kalabis's piano works, as well as the album of his three sonatas (SU42102, Supraphon 2018) have come to fruition upon the initiative and owing to the relentless enthusiasm of the world-renowned harpsichordist Zuzana Růžičková, the composer's wife and a keen promoter of his oeuvre. Of major importance was the selection of the pianist - one possessing superlative technical skills and having a profound understanding of the structure of Kalabis's music. As Ivo Kahánek put it: "Kalabis was one of the composers who don't restrict their ideas by the traditional laws of the piano technique, hence his music is now and then extremely difficult to perform." Even though Kalabis drew inspiration from the music of other 20th-century masters, he soon arrived at his own, singular and unique musical idiom, which is already palpable in his early opuses. The album maps more than half a century of Kalabis's work, from the post-war Sonata No. 1 to the masterful miniatures dating from the very end of the millennium. Following the critically acclaimed recordings of his symphonic and concert pieces (SU41092 - Choc de Classica, Gramophone Editor's Choice), and of the three sonatas, the present album opens yet another window into Viktor Kalabis's fascinating musical world. The first complete album of Viktor Kalabis's piano works. A world unto itself.
Tato první integrální nahrávka klavírního díla Viktora Kalabise i předcházející album se třemi sonátami (SU42102, Supraphon 2018) vznikly z iniciativy a díky nezdolnému entuziasmu cembalistky Zuzany Růžičkové, skladatelovy celoživotní partnerky a propagátorky jeho díla. Zásadním momentem byla volba interpreta - svrchovaně technicky zdatného a s hlubokým vhledem do struktury skladatelovy hudby. Slovy Ivo Kahánka: "Kalabis patřil ke skupině skladatelů, kteří nesvazují svou představu tradičními zákonitostmi klavírní techniky, takže výsledná obtížnost je místy až extrémní." Jakkoli čerpal inspiraci u jiných mistrů 20. století, dospěl záhy k vlastnímu, osobitému a nezaměnitelnému hudebnímu jazyku, který je dobře čitelný už v raných opusech. Nahrávka mapuje více než půl století Kalabisovy tvorby, od poválečné První sonáty až po mistrovské miniatury zkomponované na samém sklonku tisíciletí. Po oceňovaném albu symfonické a koncertantní tvorby (SU41092 - Choc de Classica, Gramophone Editor's Choice) a zmíněných sonátách otevírá tato nahrávka další okna do fascinujícího hudebního světa Viktora Kalabise. První integrální nahrávka klavírního Kalabise. Svět definovaný jen sám sebou.
(Supraphon 2019)
Property | Value |
format | CD audio |