Viktor Kalabis - Sonata for Cello and Piano Op. 29
1. Allegro moderato 04:26
2. Andante 06:40
3. Allegro molto e drammatico 13:11
Viktor Kalabis - Sonata for Clarinet and Piano Op. 30
4. Allegro moderato 05:50
5. Andante 05:49
6. Allegro molto e drammatico 11:37
Viktor Kalabis - Sonata for Violin and Piano Op. 58
7. Allegro vivo 04:49
8. Adagio 04:26
9. Molto vivo 08:57
Tomáš Jamník - cello, Anna Paulová - clarinet, Jan Fišer - violin, Ivo Kahánek - piano
Viktor Kalabis (1923-2006), one of the most distinguished figures of 20th-century Czech music, wrote dozens of opuses, mainly instrumental pieces, including for his wife, the world-renowned harpsichordist Zuzana Růžičková. As he himself put it, his aim was to create music rooted in his country, music for educated listeners. Although he also drew inspiration from 20th-century classics, Kalabis arrived at a synthetic style of his own, an alternative to the rational compositional techniques - a Neo-Romantic alternative, akin to Neo-Classicism. Besides the first ever album of Kalabis's complete piano oeuvre (2 CDs, scheduled to be released in 2019), Ivo Kahánek and other leading Czech instrumentalists have recorded the composer's three sonatas. The one for cello reflects the dramatic events in Czechoslovakia between June and September 1968: the months of euphoria of the Prague Spring, followed by disillusionment and resignation in the wake of the Warsaw Pact's invasion, which for two decades to come would numb all hopes of freedom. The clarinet sonata (1969) too clearly refers to the time of its coming into being: drama, grief and sorrow, escalated into harrowing helplessness. The elliptical and coherent violin sonata (1982) places emphasis on the instrument's typical ethos - melodiousness, bright sound and soulfulness. After 3 CDs featuring Kalabis's symphonies and concertos (Supraphon 2013), the present recording affords yet another insight into the composer's musical universe.
The turbulent events of the recent past reflected in Viktor Kalabis's chamber music!
Kompoziční odkaz Viktora Kalabise (1923-2006), jedné z nejvýraznějších osobností české hudby 20. století, čítá desítky opusů vesměs instrumentální hudby, včetně skladeb pro jeho manželku, cembalistku Zuzanu Růžičkovou. Podle vlastních slov Kalabis usiloval o hudbu, jejíž kořeny jsou zapuštěny v jeho zemi, hudbu pro vzdělané posluchače. Jakkoli inspiraci čerpal i z tvorby klasiků 20. století, dospěl k vlastní syntéze, k alternativě k racionálním kompozičním technikám - k alternativě neromantické, blízké hudebnímu neoklasicismu. Kromě připravované první integrální nahrávky Kalabisovy klavírní tvorby (2CD k vydání v roce 2019) pianista Ivo Kahánek společně s předními českými interprety natočil tři sonáty. Violoncellová odráží dramatické události mezi červnem a zářím 1968: euforií naplněné měsíce tzv. pražského jara i deziluzi a rezignaci po invazi sovětských vojsk, jež na dvě desetiletí zmrazila veškeré naděje na svobodu. Také klarinetová sonáta (1969) hovoří jasně o době svého vzniku: drama, smutek a bolest, stupňované až do drásavosti. V úsporné a soudržné houslové sonátě (1982) převažuje typický étos tohoto nástroje - zpěvnost, zářivý zvuk a oduševnělost. Po 3CD symfonií a koncertů (Supraphon 2013) skýtá tato nahrávka další vhled do pozoruhodného Kalabisova hudebního světa.
Dramata nedávné historie otištěná v komorním díle Viktora Kalabise
(Supraphon 2018)
Property | Value |
format | CD audio |