CDI
Jan Novák - String Quartet (1946) / Smyčcový kvartet (1946) 21:46
1. Ccon brio 7:47
2. Lento 4:42
3. Grave. Vivo 9:08
Jan Novák - Three Inventions (1960') / Tři invence (60. léta 20. století) 8:18
4. Allegro 1:55
5. Andante 4:07
6. Vivace 2:08
Jan Novák - String Quartet / Smyčcový kvartet - Quadricinium Fidium (1977) 13:34
7. Allegro fervide 4:45
8. Scherzo. Adagio 4:23
9. Allegro molto 14:16
CDII
Jan Novák - String Quartet "Jiří Trnka" part I. / Smyčcový kvartet "Jiří Trnka" - část I. 12:16
1. I. 0:24
2. II. 1:10
3. III. 1:09
4. IV. 1:12
5. V. 0:48
6. VI. Rychleji 1:46
7. VII. 1:10
8. VIII. 1:11
9. IX. + Triky I 0:52
10. X. + Triky II 1:14
11. XI 1:38
12. XII. 0:43
Jan Novák - String Qaurtet "Jiří Trnka" part II. / Smyčcový kvartet "Jiří Trnka" - část II. 3:53
13. I. 0:35
14. II. 0:37
15. III. Alind 0:48
16. IV. 0:50
17. V. Barcarola 1:00
Jan Novák - String Quartet (1946) two movements version / Smyčcový kvartet (1946) - dvouvětá verze 7:43
18. Vivo 2:35
19. Adagio 5:06
Miloslav Ištvan Quartett: Lukáš Mik, Jan Bělohlávek violin, Stanislav Vacek viola, Štěpán Filípek cello
Jan Novák (Nová Říše, 8.4.1921 - Neu Ulm, 17.11.1984) je typem skladatele, který byl postižen dvěma diktaturami. Během té první bylo jeho studium skladby, klavíru a dirigování na brněnské konzervatoři přerušeno nuceným nasazením v Německu, vůči té druhé se vymezoval jako svobodně jednající jedinec, což mu přinášelo četné nesnáze a nakonec vyústilo v emigraci v roce 1968. Jako žák Viléma Petrželky, Pavla Bořkovce, Aarona Coplanda a Bohuslava Martinů se po návratu z USA v únoru 1948 etabloval jako jeden z nejtalentovanějších skladatelů své doby. Bezpečně ovládl jak komorní, tak symfonickou sazbu, což dosvědčoval orchestrálními cykly, symfoniemi, koncerty, balety, kantátami (monumentální Didó z roku 1967) a v šedesátých letech zejména filmovou hudbou k filmům K. Kachyni, V. Jasného, K. Zemana a J. Trnky. Jeho styl vycházel z neoklasicismu Stravinského a Prokofjevova typu, obohaceného o rysy jazzu. Po krátké epizodě práce v intencích "Nové hudby" počátkem šedesátých let se vrací k syntetickému stylu na bázi neoklasicismu. Léta v exilu prožil s rodinou v Dánsku, Itálii a Německu. Zejména italské působiště poblíž Lago di Garda silně rezonovalo s jeho románským duchem a láskou k latinské kultuře. Také proto byl skladatel donedávna pohřben v blízkém Roveretu, odkud byly jeho ostatky v roce 2011 slavnostně převezeny na brněnský ústřední hřbitov. Zcela zásadní roli pro Novákův styl měl latinský jazyk. Novák jej studoval, překládal do něj, psal vlastní poezii (např. v reakci na r. 1968 vznikla sbírka Incursus barbarorum) a na základě metra latinského jazyka také komponoval. Své poznatky pak shrnul v teoretické publikaci Musica Poetica Latina, vydané posmrtně. Vzhledem k tomu, že byl Jan Novák po celý život exkluzivním skladatelem, který se pohyboval napříč evropským prostorem a historií, doceňujeme jeho dílo plně až dnes, kdy se pozvolna daří skládat mozaiku jeho tvůrčího a osobního života.
Miloslav Ištvan Quartett je smyčcové kvarteto, které se zaměřuje především na interpretaci soudobé klasické hudby. Soubor byl založen roku 2008 a název získal při příležitosti koncertu ze skladeb Miloslava Ištvana, jedné z legend české hudební avantgardy druhé poloviny 20. století. V průběhu své existence soubor uskutečnil řadu zajímavých koncertů. Mimo jiné to byly premiéry pro brněnské Studio soudobé hudby a prestižní vystoupení na mezinárodních festivalech Expozice Nové hudby, Setkávání nové hudby plus, Janáček Brno, Concentus Moraviae, nebo Forfest. Jedním z nejvýše hodnocených výkonů Miloslav Ištvan Quartett bylo roku 2015 provedení skladeb Maurice Ravela a Josefa Suka v rámci koncertu “Begegnung mit dem Nachbarn”, který spolupořádají ORF a Český rozhlas 3 Vltava.
(Radioservis 2012)
Property | Value |
format | CD audio |