Antonín Dvořák - Piano Quartet No. 2 in E flat major, Op. 87 (B. 162)
1. Allegro con fuoco 08:52
2. Lento 10:39
3. Allegro moderato, grazioso 07:56
4. Allegro, ma non troppo 10:14
Josef Suk - Piano Quartet in A minor, Op. 1
5. Allegro appassionato 07:28
6. Adagio 08:12
7. Allegro con fuoco 07:19
Josef Suk Piano Quartet: Radim Kresta - violin, Eva Krestová - viola, Václav Petr - cello, Václav Mácha - piano
Works by Antonín Dvořák and Josef Suk - a teacher and his devoted pupil, the father-in-law and his son-in-law - have customarily been performed together at concerts and featured next to each other on recordings. What is more, the two piano concertos on this CD were created within the range of a mere two years. Yet that is all they have in common. Dvořák's Opus 87 reveals the personal and creative maturity of the 48-year-old composer, who at the time was in the prime of his life. Soon after completing his quartet, the maestro assumed the post of professor of composition at the Prague Conservatory. This decision would prove to be fateful - yet not so much for himself as it would be for the 17-year-old Suk, who was one of the most gifted students of Dvořák's selected class. A child prodigy, Suk had enrolled at the conservatory at the age of 16, and a few years later he would be travelling around the world as a member of the famed Czech Quartet. He gave his Piano Quartet, which he wrote under Dvořák's guidance, the symbolical opus number 1. The piece reflects his contemporary auto-stylisation as a passionate, flaring youth, yet its melodic forcibility and tenderness match that of Dvořák's work. The Josef Suk Piano Quartet (formerly the Ensemble Taras) has manifested its extraordinary qualities at international competitions (victory at the Concorso Salieri-Zinetti in Verona, the ACM Premio Trio di Trieste), as well as on concert stages all over the world. The recording makes it evident that the young musicians have Dvořák and Suk in their blood.
The mature Antonín Dvořák vs. the teenage Josef Suk - a duel with two victors.
Stalo se již tradicí na koncertech i nahrávkách uvádět společně díla Dvořákova a Sukova: učitel a jeho oddaný žák, tchán a jeho zeť… Navíc oba zde uváděné klavírní kvartety vznikly v rozmezí pouhých dvou let. Tím ovšem veškerá podobnost končí. Dvořákův opus 87 nese pečeť osobní zralosti a tvůrčí plnosti 48letého skladatele, jenž prožívá zářivé poledne svého života. Nedlouho po dokončení kvartetu Dvořák přijal místo profesora kompozice na pražské konzervatoři; vpravdě osudový krok - zejména pro sedmnáctiletého Josefa Suka, který patřil mezi nejnadanější studenty vybrané do Dvořákovy třídy. Suk byl na konzervatoř přijat v osmi letech coby zázračné dítě, o několik let později již cestoval po světě jako sekundista vyhlášeného Českého kvarteta. Svůj Klavírní kvartet (vznikající již pod Dvořákovým vedením) označil symbolicky opusovým číslem 1. Dílo odráží skladatelovu dobovou autostylizaci do vášnivě rozevlátého bouřliváka, v jímavé melodice a něze si však nezadá se svým Mistrem. Soubor nesoucí v názvu Sukovo jméno (dříve Ensemble Taras) prokázal své výjimečné kvality na mezinárodních soutěžích (vítězství na Concorso Salieri-Zinetti ve Veroně a ACM Premio Trio di Trieste) i na světových koncertních pódiích. Z nahrávky je zřejmé, že tito mladí umělci mají Dvořáka a Suka ve své krvi.
Zralý Antonín Dvořák vs. teenager Josef Suk - souboj se dvěma vítězi.
(Supraphon 2017)
Property | Value |
format | CD audio |