Václav Jan Tomášek (1774–1850)
1. An den Mond, op. 56 3:09
Leopold Koželuh (1747–1818)
2. Spira pur 1:42
3. Sento amor 1:39
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
4. Das Veilchen 2:27
5. Abendempfindung 5:26
6. Als Luise 1:34
Ján Josef Rosler (1771–1813)
7. Arietta Il niente 1:58
8. Herbstlied 3:15
9. An die Entfernte La Verita 4:05
Joseph Haydn (1731–1809)
10. O Tuneful Voice 4:48
11. The Spirit´s Song 5:35
Jan Václav Voříšek (1791–1825)
12. An Sie 2:33
13. Liebe 4:05
14. Die Abschiedsträne 3:14
Jan Václav Kalivoda (1801–1866)
15. Frühlings Wanderschaft 3:02
Martina Janková - soprano, Barbara Maria Willi - fortepiano (Franz Joseph Baumeister, 1797)
Recorded in the Church of Evangelical Church of Czech Brethren, Prague – Vinohrady, March 21-24, 2006.
The road between Vienna and Prague, taken in 1787 by the 31-year-old Mozart so as to attend the premiere of his opera Don Giovanni, was familiar to a number of other musicians. It was a journey they made in both directions, often with the vision of attaining a better life at the other end. The Czech songs dating from the turn of the 18th and 19th centuries, which form the axis of the present album, may be a revelation for many a listener - as may be the fact that Czech composers mainly set to music German and Italian texts. This could in part have been down to the boom of the German song for home music-making (and the associated publishing business), as well as the mass distribution of keyboard instruments in the 1780s. According to J. W. Goethe, the ability to play the piano was one of the qualities of well-bred young women that increased their chances of finding a good match ... Leopold Koželuch was one of Vienna's most successful song composers, and, owing to, among other things, his diplomatic skills, he even eclipsed the bright star of Mozart. The Prague-based composer F. A. Rösler, whose songs are often indistinguishable from those of Mozart's, did his utmost to preserve Mozart's legacy following his death. And similarly to Rösler, V. J. Tomášek, who too remained faithful to Prague, possessed a refined literary taste, as duly reflected in his selection of the texts for his songs. The recording captures Martina Janková's engrossing voice, replete with vitality, innocence, vigour and lightness, which so becomes the Mozart repertoire. Under the hands of Barbara Maria Willi, the bright and colourful sound of the one and only preserved fortepiano built by F. J. Baumeister (1797) will be for many yet another surprise and discovery on this musical odyssey.
The previously untraced journeys of Czech songs between Mozart's Prague and Vienna.
Martina Janková - soprán, Barbara Maria Willi - kladívkový klavír (Franz Joseph Baumeister, 1797)
Cestu mezi Vídní a Prahou, kterou roku 1787 absolvoval 31letý Mozart, aby byl u premiéry svého Dona Giovanniho, důvěrně znala celá řada dalších hudebníků; vydávali se po ní v obou směrech - často s vidinou lepšího živobytí na tom druhém, vysněném konci. Česká písňová tvorba přelomu 18. a 19. století, jež tvoří osu tohoto alba, bude pro mnohé objevem - včetně faktu, že čeští komponisté zhudebňovali především německé a italské texty. Leccos vysvětluje rozkvět německé písně pro domácí muzicírování (a nakladatelské podnikání s tím spojené) i rychlé šíření klavíru v 80. letech. Podle Goetha bylo zvládnutí hry na klavír jednou z podmínek úspěchu vdavekchtivých slečen... Leopold Koželuh patřil ve Vídni k nejúspěšnějším písňovým autorům; mj. díky svým diplomatickým schopnostem zastínil i zářivou hvězdu Mozartovu. Naopak Rösler, jehož písně jsou od Mozartových často k nerozeznání, v Praze velmi usiloval o zachování mozartovského odkazu po skladatelově smrti. Tomáška, který zůstal věrný Praze, s Röslerem spojuje vytříbený literární vkus, resp. bezchybný výběr textů. Nahrávka zachycuje půvabný hlas Martiny Jankové plný života, dívčí nevinnosti, svěžesti a lehkosti, jež tak sluší mozartovskému repertoáru. Barevný a jasný zvuk jediného dochovaného klavíru F. J. Baumeistera (1797) pod rukama B. M. Willi bude jistě pro mnohé dalším překvapením a objevem na této dobrodružné cestě.
Neprobádané cesty české písňové tvorby mezi Mozartovou Prahou a Vídní.
(Supraphon 2017)
Property | Value |
format | CD audio |
original instruments | Yes |