Septem dies - Music at Prague University / Hudba na pražské univerzitě (1360-1460)
Schola Gregoriana Pragensis: Hasan El-Dunia, Ondřej Holub, Jan Kukal, Tomáš Lajtkep, Ondřej Maňour, Michal Medek, Stanislav Předota. Artistic director / umělecký vedoucí David Eben. Corina Marti - clavisimbalum.
The music played at Prague university according to mid-15th-century sources, following the Hussite wars and the institution's renovation. The album provides a wide array of liturgical music, sacred pieces by young clerics, as well as music the university students played for entertainment. It features Gregorian chant, anonymous creations and compositions by Bernard de Cluny, Petrus Wilhelmi de Grudencz and Antonio da Cividale.
Contemporary university students would be hard pressed to imagine life without social networking on their smartphones. In the 15th century, the role of social networking was pursued by communal singing, bringing the students together and being part of their everyday life on a variety of occasions. The foundation charter of the Reček College of Prague university (1438) stipulated for the students the duty to perform music every day within the liturgical services. On the other hand, secular music, including instrumental and dance, was prohibited (especially playing resonant instruments, singing in the vernacular languages and ribald songs), but the students constantly bent the rules. The liturgy prescribed for each day of the week served as the basis for the repertoire of the present recording, which, however, also affords scope to the secular music that in all likelihood the students used to play during their leisure time beyond the walls of the college. The unique album of Schola Gregoriana Pragensis and their very special guest, the clavisimbalist Corina Marti (La Morra), is being released along with an extensive study providing a comprehensive depiction of the 15th-century university music life. The fruit of the collaboration between musicians and musicologists from across Europe is a book with a CD, an artefact that will become a natural part of the library of every connoisseur and lover of medieval music.
Hudba znějící na pražské univerzitě podle pramenů z poloviny 15. století, po odeznění husitských válek a obnově univerzity. Nahrávka zprostředkovává pestrý obraz liturgické hudby, duchovní tvorby mladých kleriků i hudby zábavné a její roli v životě studentů. Zahrnuje gregoriánský chorál, anonymní tvorbu i skladby Bernarda de Cluny, Petra Wilhelmi de Grudencz a Antonia da Cividale.
Univerzitní studenti těchto dní si jen těžko umí představit svůj komunitní život bez sociálních sítí ve svém mobilu. V 15. století to byl společný zpěv, který plnil roli "sociální sítě", propojoval studenty a provázel je každý den při nejrůznějších příležitostech. Zakládací listina Rečkovy koleje pražské univerzity (1438) stanovovala studentům jejich hudební povinnosti v rámci liturgického provozu na každý den. Pak tu byla hudba světská, instrumentální a taneční, jež byla studentům opakovaně zakazována (zvláště hra na zvučné nástroje, zpěv v národních jazycích a rozpustilé písně) - a tyto zákazy byly neustále porušovány. Liturgická náplň jednotlivých dnů v týdnu podle zakladatele koleje inspirovala dramaturgii této nahrávky; ta však dává prostor i skladbám světským, které patrně zněly mimo zdi univerzitní koleje ve volném čase studentů. Unikátní nahrávka souboru Schola Gregoriana Pragensis a clavisimbalistky Coriny Marti (soubor La Morra) jako vzácného hosta vychází společně s rozsáhlou studií, jež nabízí plastický obraz univerzitního hudebního života 15. století. Výsledkem spolupráce hudebníků a muzikologů napříč Evropou je kniha s CD, artefakt, který má své místo v knihovně každého muzikologa i milovníka středověké hudby.
(Supraphon 2020)
Property | Value |
format | CD audio |
original instruments | Yes |
Product links
Obrázek (1) |
Obrázek (2) |