Wolfgang Amadeus Mozart - Figarova svatba / The Marriage of Figaro
zpíváno v češtině / sung in Czech
Český překlad Rudolf Vonásek
Figaro – Jaroslav Horáček
Zuzanka – Maria Tauberová
Hrabě – Zdeněk Otava
Hraběnka – Jaroslava Vymazalová
Cherubín – Soňa Červená
Barbarina – Sylvia Kodetová
Bartolo – Jaroslav Veverka
Marcellina – Milada Čadikovičová
Basilio – Antonín Votava
Antonio – Karel Berman
Curzio – Jaroslav Rohan
Družičky – Zdena Dvořáková a Věra Vojtíšková
Cembalo / harpsichord Přemysl Charvát
Sbor a orchestr Smetanova divadla / Smetana Theater Chorus and Orchestra
Robert Brock dirigent / conductor
studio mono recording, 1954.
Český rozhlasový záznam Mozartovy Figarovy svatby vznikl jako dokument k nastudování díla v tehdejším Tylově divadle v Praze pro nadcházející 200. výročí skladatelova narození. Praha považovala Mozartovu Figarovu svatbu za „svou“ již od jejího prvního zdejšího provedení – v témže, tehdy ale „národním Nosticově“ divadle – v prosinci 1786. V pražském prostředí byla nová opera přijata s mnohem větším porozuměním, než při premiérovém uvedení ve Dvorním divadle ve Vídni. Mozartova opera Prahu doslova nadchla. Mozart sám o tom nedlouho poté z Prahy psal, když líčil své zážitky z jednoho pražského plesu: „S potěšením jsem se díval, jak všichni ti lidé radostně tancovali na hudbu mého Figara, upravenou v samé čtverylky a německé tance. Všichni zde mluví jen o Figarovi, všichni hrají, troubí, zpívají a hvízdají jen Figara, nikdo nechodí na jinou operu než na Figara a věčně Figara. Jistě velká čest pro mne ...“
Rozhlasový záznam vychází z pražské verze díla a záměrně proto pomíjí později přikomponované árie i ty části, které byly v jubilejní pražské inscenaci režiséra Bohumila Hrdličky v roce 1954 vynechány.
Všichni pěvci, kteří se sešli v rozhlasové nahrávce, měli své role zažity ze scény. S jedinou výjimkou byli sólisty opery Národního divadla v Praze.
Mladá představitelka Cherubína – Soňa Červená (1925) právě získala v soutěži Pražského jara II. cenu a hostovala ještě z Brna, odkud pak ale vedla svou dráhu přes Berlín na světové scény do Bayreuthu, Salcburku, Vídně, Frankfurtu a na jedenáct sezon do San Franciska; dramatickými kreacemi proslula v operách (Orfeus, Erda, Carmen, Klytaimnestra), na koncertech (Mahler, Ligeti, Nono, Henze) i v činohře (Shakespeare, Dürrenmatt, Čapek). Jan Králík
(Czech Radio 2015)
Property | Value |
format | CD audio |