JULES MASSENET (1842 – 1912) – Marie-Magdeleine
1. O mes soeurs 5:48
(Libretto Louis Gallet)
CAMILLE SAINT-SAËNS (1835 – 1921) – Samson et Dalila
2. Mon coeur s'ouvre a ta voix (Dalila, Act 2) 6:27
(Libretto Ferdinand Lemaire)
3. Bacchanale 6:54
JULES MASSENET – Hérodiade
4. Ne me refuse pas (Hérodiade, Act 2) 4:22
(Libretto Paul Milliet – Henri Grémont)
IGOR STRAVINSKY (1882 – 1971) – Oedipus Rex
5. Nonn' erubescite, reges – Oraculum (Iocasta) 6:45
(Libretto Jean Cocteau – Jean Daniélou)
LUIGI CHERUBINI (1760 – 1842) – Medea
6. Del fiero duol che il cor mi frange (Medea, Act 3) 4:28
(Libretto François-Benoît Hoffmann)
RICHARD WAGNER (1813–1883) – Parsifal
7. Ich sah das Kind (Kundry, Act 2) 5:36
(Libretto Richard Wagner)
RICHARD STRAUSS (1864 – 1949) – Salome
8. Dance of the Seven Veils 9:25
RICHARD STRAUSS – Elektra
9. Ich habe keine gute Nächte (Klytaemnestra) 6:50
(Libretto Hugo von Hofmannsthal)
ANTOINE MARIOTTE (1875 – 1944) – Salomé
10. Salomé: Ah! Je baiserai ta bouche, Iokanaan (Salomé, Hérode, Chours, Final Scene) 11:19
(Libretto Oscar Wilde)
Dagmar Pecková – mezzo-soprano
Ivana Veberová – soprano
Peter Mikuláš – bass
Slovak Philharmonic Chorus
Slovak Philharmonic Orchestra; conductor Aleksandar Marković
Recorded at the Studio of Slovak Philharmonic Orchestra, Bratislava, September 2–4 and 8–10, 2014.
The provocative title of the new album by the feted mezzo-soprano Dagmar Pecková reflects a remarkable dramaturgic idea: that which connects the life of modern humans with the heroines of Antique mythology is the principle of sin – and forgiveness. This is perhaps why all the featured characters are smart and strong women, some of them even endowed with supernatural abilities. Women determined to apply the boldest means so as to gain that which they long for – or to take revenge. Women betrayed by a ruse or wounded by their own love. The very first aria featured, that of Massenet’s Marie-Magdeleine, opens the scope for the message – that the only way out of sin is forgiveness. “When you look at mezzo-soprano characters, virtually all of them can be branded sinners. Perhaps it is owing to the darker voice colour...” says Dagmar Pecková. As rendered by her on the present album, each of the “sinful women” is profoundly treated in psychological and emotional terms.
This profundity and inspiration is based on the soloist’s own professional experience and is also the fruit of the collaboration with the accompanying Slovak Philharmonic Orchestra, under the uncompromising and masterful baton of Aleksandar Marković.
Love, sin and forgiveness. An insight into the mysterious female soul.
Za provokativním názvem nového alba mezzosopranistky Dagmary Peckové se skrývá pozoruhodná dramaturgická myšlenka. Tím, co spojuje život moderního člověka s hrdinkami antické mytologie, je princip hříchu - a odpuštění. Snad všechny zde ztvárněné postavy jsou ženy chytré a mocné, často obdařené nadpřirozenými schopnostmi. Ženy odhodlané použít nejsilnějších prostředků, aby získaly, po čem touží - nebo aby se pomstily. Ženy zrazené lstí či zraněné vlastní láskou. Hned úvodní árie Massenetovy Marie Magdalény otevírá prostor pro poselství - že totiž jedinou cestou z hříchu je odpuštění. "Když se podíváte na postavy v mezzosopránovém oboru, tak téměř každá se dá označit za hříšnici. Snad je to temnější barvou hlasu...", uvádí k nahrávce Dagmar Pecková. Každá "hříšnice" je v jejím podání psychologicky a emocionálně do hloubky propracovaná. Zdrojem této hloubky a inspirace byla zde vedle vlastní životní zkušenosti sólistky také skvěle doprovázející Slovenská filharmonie pod nekompromisním a svrchovaně muzikantským vedením Aleksandara Markoviće.
Láska, hřích a odpuštění. Nahlédnutí do tajemné ženské duše!
(Supraphon 2015)
Property | Value |
format | CD audio |
Product links
about this project on YouTube |