Franz Schubert - Zimní cesta / Winterreise
a song cycle for male voice and piano / písňový cyklus pro mužský hlas a klavír (D. 911; 1827)
1. I. Gute Nacht (Good Night; Dobrou noc). Mässig 4:54
2 II. Die Wetterfahne (The Weathervane; Korouhvička). Ziemlich geschwind 1:41
3 III. Gefror’ne Tränen (Frozen Tears; Zmrzlé slzy). Nicht zu langsam 2:23
4 IV. Erstarrung (Frozen Rigidity; Strnutí). Ziemlich schnell 2:50
5 V. Der Lindenbaum (The Lime-Tree; Lípa). Mässig 4:09
6 VI. Wasserflut (Flood; Proud). Langsam 3:48
7 VII. Auf dem Flusse (On the River; Na řece). Langsam 3:21
8 VIII. Rückblick (Backward Glance; Pohled zpátky). Nicht zu geschwind 2:14
9 IX. Irrlicht (Will-o’- the-Wisp; Bludička). Langsam 2:26
10 X. Rast (Rest; Odpočinek). Mässig 3:19
11 XI. Frühlingstraum (Will-o’- the-Wisp; Jarní sen). Etwas bewegt 3:52
12 XII. Einsamkeit (Loneliness; Osamělost). Langsam 2:33
13 XIII. Die Post (The Post; Pošta). Etwas geschwind 2:10
14 XIV. Der greise Kopf (The Hoary Head; Hlava starce). Etwas langsam 2:43
15 XV. Die Krähe (The Crow; Vrána). Etwas langsam 2:09
16 XVI. Letzte Hoffnung (Last Hope; Poslední naděje). Nicht zu geschwind 1:44
17 XVII. Im Dorfe (In the Village; Ve vsi). Etwas langsam 2:50
18 XVIII. Der stürmische Morgen (The Stormy Morning; Bouřlivé ráno).
Ziemlich geschwind, doch kräftig 0:50
19 XIX. Täuschung (Delusion; Zklamání). Etwas geschwind 1:20
20 XX. Der Wegweiser (The Sign-post; Rozcestník). Mässig 4:22
21 XXI. Das Wirtshaus (The Inn; Hostinec). Sehr langsam 3:56
22 XXII. Mut! (Courage; Odvahu!). Ziemlich geschwind, kräftig 1:17
23 XXIII. Die Nebensonnen (Phantom Suns; Tři slunce). Nicht zu langsam 2:37
24 XXIV. Der Leiermann (The Hurdy-Gurdy Man; Flašinetář). Etwas langsam 3:17
Roman Janál baritone, Norbert Heller piano
Barytonista ROMAN JANÁL je absolventem plzeňské konzervatoře (housle) a pěveckého oddělení Hudební akademie v Sofii (1990). Z prvního angažmá v Banské Bystrici po půlročním působení přešel do Komorní opery (pozdější Opery Mozart) v Praze. V roce 1995 se Roman Janál stal absolutním vítězem mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech a v témže roce byl angažován jako sólista pražské Státní opery. V roce 1997 se stal sólistou Národního divadla, kde nastudoval mnoho rolí domácího i světového repertoáru. S Národním divadlem a Státní operou Praha absolvoval řadu zahraničních zájezdů, např. do Japonska, Hongkongu, Francie, Německa a Španělska. Roman Janál s úspěchem vystupuje na domácích i zahraničních festivalech (např. Dny B. Martinů v Londýně s Jiřím Bělohlávkem a orchestrem BBC, Europalia Brusel, Festival B. Martinů v Amsterdamu za vedení Christophera Hoogwooda, Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Janáčkův máj, Bratislavské hudobné slávnosti, Svatováclavské slavnosti, Dvořákův podzim, Concentus Moraviae). Spolupracuje s domácími i zahraničními hudebními tělesy – FOK, Česká filharmonie, SOČR, PKF, Talichův komorní orchestr. V současné době je barytonista Roman Janál stálým sólistou Národního divadla v Praze a Národního divadla Brno. Pedagogicky působí na AMU v Praze a Mezinárodní konzervatoři v Praze.
NORBERT HELLER se narodil se v Českém Těšíně, kde se poprvé seznámil s hudbou a klavírem. V patnácti letech byl přijat na konzervatoř v Ostravě do třídy profesorky Marty Toader. V následujících letech vystudoval u Ivana Moravce a Jana Panenky na Akademii múzických umění v Praze. Komorní hru studoval u Josefa Vlacha. Následovaly také soutěže ve Vídni, Vercelli a Bolzanu (Itálie). Norbert Heller koncertuje v moha zemích Evropy, v USA, Kanadě a Japonsku. Kromě recitálů se pravidelně věnuje hudbě komorní, hlavně jako partner houslistů a pěvců. Pravidelně spolupracuje s operními pěvci (např. Roman Janál, Eleanor Valkenburg, Jurij Kruglov ad.) i herci na kombinovaných a recitačních pořadech. Jeho bohatá diskografie obsahuje tituly převážně z období klasicismu a romantismu, například komplet Mozartových klavírních sonát, Schubertovy (s kanadským houslistou Atisem Bankasem) a Brahmsovy houslové sonáty (s Petrem Macečkem), Beethovenovy sonáty pro klavír a violoncello s violoncellistou Ľudovítem Kantou, vydané v Japonsku. Nahrává také na historické nástroje, snímek sonát Franze Schuberta, realizovaný na hammerklavier Konrada Graffa na zámku v Libochovicích, byl oceněn prémií Českého hudebního fondu jako nahrávka roku. V roce 2003 vznikla nahrávka všech Mozartových houslových sonát s houslistkou Gabrielou Demeterovou - oba interpreti hrají na historické nástroje v původním ladění. Od roku 2008 působí na Mezinárodní konzervatoři Praha a je členem výboru mezinárodního hudebního festivalu Mladá Praha.
(Czech Radio 2016)
Property | Value |
format | CD audio |