Béla Bartók - Romanian Folk Dances Sz 56
1. Jocul cu bâtă. Allegro moderato 01:19
2. Brâul. Allegro 00:33
3. Pe loc. Andante 01:56
4. Buciumeana. Moderato 01:40
5. Poarga Românească. Allegro 00:32
6. Mărun.el I & II 00:59
7. Claude Debussy - Clair de lune (from the Suite bergamasque) 05:11
8. Claude Debussy - Passepied (from the Suite bergamasque) 03:54
9. Arthur Honegger - Danse de la chévre 04:42
10. André Caplet - Reverie 04:20
11. André Caplet - Petite valse 02:41
12. Olivier Messiaen - L’ange aux parfums (from Les corps glorieux) 02:06
13. Olivier Messiaen - Subtilité des corps glorieux (from Les corps glorieux) 05:32
14. Ciprian Purumbescu - Hora Prahova 05:04
15. Ciprian Purumbescu - Hora detrunchiaţilor 03:10
16. Edgard Varése - Density 21.5 04:35
17. Claude Debussy - Reverie 04:28
18. Claude Debussy - Syrinx 04:20
Liselotte Rokyta - Pan flute, Eliška Novotná - piano
One of the oldest musical instruments we know of, the Pan flute was played in many antique civilisations. The sophisticated type used in Romanian folk music is the most familiar to a contemporary audience. The virtuosos who brought fame to the Pan flute in the second half of the 20th century include the Romanian musicians Damian Luca, Radu Simion, Nicolae Pîrvu, Gheorghe Zamfir and Simion Stanciu. Liselotte Rokyta studied with four of the "Big Five" and also gained authentic Pan flute skills from folk players during a number of visits to Romania. The present album documents that the Pan flute also occupies an indispensable position in classical music. The pieces by Bartók and Porumbescu are arrangements of Romanian folk dances, in which the Pan flute is commonly employed. Debussy composed his Syrinx for the transverse flute, to which the Pan flute (or syrinx) would seem to be an equal variant. The other arrangements are based on 19th- and 20th-century French composers' works for the flute, as well as the piano and organ. You may have been hard pressed to imagine pieces by Varése, Honegger or Messiaen played on the Pan flute, yet you will certainly be engrossed by Liselotte Rokyta's performance. The respective composers would undoubtedly have written music for the Pan flute too had they had available a musician of her quality.
Panova flétna patří k nejstarším hudebním nástrojům lidstva a je doložena v mnoha starověkých kulturách. V její dokonalé podobě ji dnes známe především z využití v rumunské lidové hudbě. Odtud také pocházejí virtuosové, kteří v druhé polovině 20. století nástroj proslavili: Damian Luca, Radu Simion, Nicolae Pîrvu, Gheorghe Zamfir a Simion Stanciu. Liselotte Rokyta studovala u čtyř učitelů z této "velké pětky" a mnohé z autentické hry na Panovu flétnu se naučila i na několika cestách přímo od lidových hráčů v Rumunsku. Tato nahrávka však dokládá, že Panova flétna má své nezadatelné místo i ve světě klasické hudby. V případě Bartóka a Porumbescu jde o úpravy rumunských lidových tanců, kde je Panova flétna doma. Debussy svou Syrinx sice zkomponoval pro příčnou flétnu, ale v Panově flétně, k níž odkazuje i název díla, jako by našla přinejmenším rovnocennou variantu. Ostatní úpravy vycházejí ze skladeb francouzských autorů 19. a 20. století pro flétnu, jindy klavír nebo varhany. Možná jste si nedokázali představit Varése, Honeggera či Messiaena na Panovu flétnu... V interpretaci Liselotte Rokyta to určitě stojí za pokus. Zmínění skladatelé by bezpochyby komponovali i pro Panovu flétnu, kdyby měli nablízku hudebníka jejích kvalit.
(Supraphon 2022)
Property | Value |
format | CD audio |