Jan Dismas Zelenka (1679-1745) - Lamentation I for Holy Wednesday for bass, two oboes, strings, and basso continuo (ZWV 53)
Jan Dismas Zelenka - Confitebor tibi Domine for bass, strings, and basso continuo (ZWV 71)
Jan Dismas Zelenka - Salve Regina* for bass, strings, and basso continuo (ZWV 139)
Giuseppe Tartini (1692–1770) - Flute Concerto in G major (Gimo 293)
Tomáš Šelc bass
Collegium Marianum, Jana Semerádová flute, artistic director
Tomáš Šelc devotes himself to the cantata and oratorio literature of the 18th through the 20th centuries, romantic lieder, and opera, collaborating with outstanding orchestras, ensembles, and conductors (Bamberger Symphoniker, Budapest Festival Orchestra, Orchestre National des Pays de la Loire, Collegium 1704, Collegium Vocale Gent, Taverner Consort etc.). It is, however, in the works of Jan Dismas Zelenka and of J. S. Bach that he seems to be most at home. Therefore, the choice of Zelenka for his Supraphon debut was clear, as was his collaboration with the renowned ensemble Collegium Marianum. The album presents three of Zelenka’s great liturgical works for bass, composed in the milieu of the Dresden court ensemble within a span of seven years. The masterfully invoked atmosphere of gloom of the first Lamentation of Jeremiah (1722) for the Tenebrae liturgy, dignified praise of the Lord in the psalm Confitebor tibi Domine (1729), and pleading cries from this world’s vale of tears in the Marian antiphon Salve Regina (1724) are brought to us with all their urgency by the silky colour of Šelc’s voice. The Flute Concerto by Giuseppe Tartini reminds us that it is not only from the depths of darkness that we cry out; heights of gentle consolation are truly within reach as well. Those heights resound here in the tender and colourful tones of the flute played by Jana Semerádová, driving the clouds away and brings smiles to our faces. Depths of darkness and radiant lightness of being are two inseparable dimensions of life on this earth.
Tomáš Šelc se věnuje kantátové a oratorní hudbě 18.–20. století, romantické písni i opeře, a to ve spolupráci s vynikajícími orchestry, soubory a dirigenty (Bamberger Symphoniker, Budapest Festival Orchestra, Orchestre National des Pays de la Loire, Collegium 1704, Collegium Vocale Gent, Taverner Consort ad.). V díle Jana Dismase Zelenky a J. S. Bacha však jako by našel své nejbytostnější místo. Volba Zelenky pro jeho supraphonský debut tak byla jasná, stejně jako spolupráce s renomovaným souborem Collegium Marianum. Album přináší tři Zelenkovy vrcholné liturgické skladby určené basu, jež vznikly v prostředí drážďanské dvorní kapely v rozmezí sedmi let. Mistrně navozená tísnivá atmosféra první z Jeremiášových Lamentací (1722) pro liturgii temných hodinek (tenebrae), důstojná chvála Hospodina v žalmu Confitebor tibi Domine (1729) i úpěnlivé volání ze slzavého údolí tohoto světa v mariánské antifoně Salve Regina (1724) vyznívají v sametově zbarveném Šelcově hlase s plnou naléhavostí. Flétnový koncert Giuseppa Tartiniho může být připomenutím, že není jen temnota hlubin, z níž voláme, ale že útěšné a laskavé výšiny jsou vlastně na dosah. Ty zde zaznívají v jemném a barevném tónu flétny Jany Semerádové, která svým hlasem rozhání mračna a rozjasňuje tváře. Temné hlubiny i prozářená lehkost bytí, dva nerozdělitelné rozměry vezdejšího života.
(Supraphon 2025)
Property | Value |
format | CD audio |
original instruments | Yes |