Leoš Janáček - String Quartet No. 1, arranged for violin and cello by Jiří Kabát
1. Adagio 03:59
2. Con moto 04:26
3. Con moto - Vivo - Andante 03:49
4. Con moto - Adagio - Piú mosso 05:17
Ervín Schulhoff - Duo for Violin and Cello
5. Moderato 05:04
6. Zingaresca 03:16
7. Andantino 03:46
8. Moderato 03:34
Gideon Klein - Duo for Violin and Cello
9. Allegro con fuoco 06:29
10. Lento 02:59
Bohuslav Martinů - Duo for Violin and Cello No. 1 H 157
11. Preludium. Andante moderato 04:44
12. Rondo. Allegro con brio 08:13
Bohuslav Martinů - Duo for Violin and Cello No. 2 H 371
13. Allegretto 02:55
14. Adagio 04:08
15. Poco allegro 03:13
Josef Špaček - violin, Tomáš Jamník - cello
Paths - crossing and diverging, those we choose ourselves and those that are predestined and inevitable: through this prism the violinist Josef Špaček and the cellist Tomáš Jamník view the music of four Czech composers written within a mere 35 years of the 20th century. Janáček, enraptured by the idea Pan-Slavism, was led by desire to Russia, a country where he found inspiration for his string quartet (here in an ambitious arrangement for two instruments), in a novella by Tolstoy. Ervín Schulhoff, an admirer and friend of Janáček's (to whom he dedicated the duo featured on the present album), invested his hopes in Soviet Russia, yet this did not save him from death in a Nazi concentration camp. A similar fate (incarceration in Theresienstadt and Fürstengrube) befell Gideon Klein, another gifted and promising composer, who was murdered by the Nazis at the age of 25. Just two incomplete movements of his remarkable Duo for Violin and Cello have survived. The paths pursued by Bohuslav Martinů - first driven by thirst for knowledge and then forced to flee the Nazis - led from Prague through Paris to the USA, before returning to Europe; yet circumstances did not allow him to see his beloved country again. Martinů wrote his Duo for Violin and Cello No. 2 towards the very end of his life - and it also concludes the album by two brilliant artists. A virtuoso, profound and forcible recording indeed.
Cesty - kde se kříží a kde rozcházejí, které si sami vybíráme a které jsou osudové a nevyhnutelné: to je prisma, kterým se houslista Josef Špaček a violoncellista Tomáš Jamník podívali na díla čtyř českých skladatelů napsaná v rozmezí pouhých 35 let 20. století. Janáčka, fascinovaného myšlenkou slovanské vzájemnosti, jeho touha vedla do Ruska. Odtud také vzešel podnět ke smyčcovému kvartetu (zde v ambiciózní úpravě pro dva nástroje), inspirovanému dílem Tolstého. I Ervín Schulhoff, přítel a obdivovatel Janáčkův (jemu také věnoval duo zde natočené), vztahoval své naděje k sovětskému Rusku; ty ho však nezachránily před nacistickým koncentračním táborem. Stejný osud (Terezín, Fürstengrube) ukončil život a nadějnou skladatelskou dráhu Gideona Kleina ještě krutěji, v pouhých 25 letech. Jeho pozoruhodné Duo pro housle a violoncello zůstalo torzem o neúplných dvou větách. Cesty Bohuslava Martinů - nejdříve za poznáním, poté na útěku před Nacisty - jej přes Paříž dovedly do USA a zpět do Evropy, ale k jeho velké lítosti už nikdy až domů, kam toužil se vrátit. Duo pro housle a violoncello č. 2 vzniká na samém konci Martinů životní cesty - a uzavírá i nahrávku a výpověď dvou vynikajících umělců. Nahrávku virtuosní, hlubokou a přesvědčivou.
(Supraphon 2022)
Property | Value |
format | CD audio |