Vítězslav Novák (1870-1949) - Concerto for Piano and Orchestra E minor *
1. Allegro energico 10:34
2. Andante con sentimento 07:30
3. Allegro giusto 09:02
Vítězslav Novák - At Dusk Op. 13
4. Andante rubato 01:30
5. Alla Ballata 04:16
6. Serenade No. 1 Andante con moto 02:02
7. Serenade No. 2 Andante grazioso 02:35
8. Vítězslav Novák - Toman and the Wood Nymph Op. 40 Symphonic Poem after a Bohemian Legend for Large Orchestra 25:02
* The first time a recording is available on CD
Jan Bartoš piano, Prague Radio Symphony Orchestra, Jakub Hrůša conductor
The greatest Czech composers - Dvořák, Smetana, Janáček, Suk, Martinů ... And anyone else? Yes, Vítězslav Novák! Who was he? A pupil of Dvořák's, later on one of the most distinguished music creators and teachers on the domestic scene. A Post-Romantic and the first of the generation of Modernists profoundly inspired by Moravian folk music. This year's 150th anniversary of Novák's birth affords the opportunity to take a closer look at his oeuvre - and to rediscover that which has been overlooked. The idea of making the first studio recording of the Piano Concerto, a remarkable early work by the 25-year-old Novák, was enthusiastically endorsed by the superb Czech pianist Jan Bartoš. Due to its intimate nature, At Dusk, Op. 13, a cycle of miniatures for solo piano, inspired by J. S. Machar's poetry, stands in contrast to the concerto's virtuosic stylisation. The tone poem Toman and the Wood Nymph may be deemed the most ambitious of Novák's symphonic works. As the composer himself put it, he strove to express an "uncontrollable torrent of wild passion", referring to the piece as an "orgy of sound" and the ballad as a "depiction of woman's demonic power over man". Jakub Hrůša, a globally renowned contemporary conductor, invites us to rediscover Novák's music: "We are obliged to perform it. His music is so profound and far-reaching that we simply cannot ignore it and let it gather dust in archives and remain buried in music history textbooks."
Vítězslav Novák, Dvořákův žák, později doma jeden z nejuznávanějších - coby skladatel i učitel dalších mistrů. Pozdní romantik i první v generaci modernistů, jehož významným zdrojem inspirace však byla moravská lidová hudba. 150. výročí Novákova narození je příležitostí se podívat zblízka - a objevovat dosud skryté. Klavírní koncert: za myšlenku první studiové nahrávky tohoto raného a pozoruhodného díla pětadvacetiletého Dvořákova studenta se celou svou autoritou postavil Jan Bartoš. Byl by hřích pominout Novákovo dílo pro sólový klavír; cyklus drobných skladeb Za soumraku op. 13 je inspirovaný mj. poezií J. S. Machara a svou intimitou představuje protipól k virtuosní stylizaci koncertu. V oblasti Novákovy symfonické tvorby pak Jakub Hrůša vybral dílo zřejmě nejambicióznější, symfonickou báseň Toman a lesní panna. Novákovi v ní šlo o vyjádření "neodolatelně strhujícího víru zběsilé vášně", své dílo označil jako "zvukovou orgii" a obsah balady chápal jako "zobrazení démonické moci ženy nad mužem". Vyznání Jakuba Hrůši, jednoho z nejrespektovanějších dirigentů dneška, je pozváním k objevování Nováka: "Hrát jej musíme. Obohacení, které pro nás dřímá v jeho díle, je příliš hluboké a dalekosáhlé, než abychom kolem něj procházeli bez povšimnutí a nechali je zcepenět v zaprášených archivech a učebnicích dějin hudby."
(Supraphon 2020)
Property | Value |
format | CD audio |