Antonín Dvořák (1841-1904)
CD 1
Stabat Mater. Oratorio for Soloists, Chorus and Orchestra, Op. 58 (B 71, 1877) 1:19:46
1/ Stabat Mater dolorosa. Andante con moto 18:58
2/ Quis est homo, qui non fleret. Andante sostenuto 9:45
3/ Eja, Mater, fons amoris. Andante con moto 6:34
4/ Fac, ut ardeat cor meum. Largo 8:37
5/ Tui Nati vulnerati. Andante con moto, quasi allegretto 4:38
6/ Fac me vere tecum flere. Andante con moto 5:33
7/ Virgo virginum praeclara. Largo 6:19
8/ Fac, ut portem Christi mortem. Larghetto 5:24
9/ Inflammatus et accensus. Andante maestoso 5:45
10/ Quando corpus morietur. Andante con moto 7:35
Recorded at the Rudolfinum, Prague, March 26-27, 1997
CD 2
Te Deum for Soloists, Chorus and Orchestra, Op. 103 (B 176, 1892) 19:02
1/ Te Deum laudamus. Allegro moderato, maestoso 5:48
2/ Tu Rex gloriae, Christe. Lento maestoso 4:44
3/ Aeterna fac cum sanctis. Vivace 2:45
4/ Dignare Domine, die ista. Lento 5:44
Mass in D major for Soloists, Chorus, Organ and Orchestra, Op. 86 (B 175, 1892) 39:14
5/ Kyrie. Andante con moto 5:15
6/ Gloria. Allegro vivo 8:06
7/ Credo. Allegro moderato 12:43
8/ Sanctus. Allegro maestoso 2:05
9/ Benedictus. Lento 6:12
10/ Agnus Dei. Andante 4:41
Biblical Songs for Solo Voice and Orchestra, Op. 99 (B 189, 1895) 14:06
11/ Oblak a mrákota 2:32
12/ Skrýše má a pavéza má Ty jsi 2:13
13/ Slyš, ó Bože! Slyš modlitbu mou 3:25
14/ Hospodin jest můj pastýř 2:48
15/ Bože! Píseň novou zpívati budu 2:58
Recorded at the Rudolfinum, Prague, March 11-12, 1970 (1-4), November 6-10, 1969 (5-10), April 4 and 6, 1970 (11-15)
CD 3
Requiem for Solo Voices, Chorus and Orchestra, Op. 89 (B 165, 1890) 1:40:18
1/ Introitus: Requiem aeternam 10:58
2/ Graduale: Requiem aeternam 4:57
Sequentia
3/ Dies irae 2:18
4/ Tuba mirum 9:19
5/ Quid sum miser 6:39
6/ Recordare Jesu pie 7:44
7/ Confutatis maledictis 4:35
8/ Lacrimosa 7:07
Offertorium
9/ Domine Jesu Christe 12:38
10/ Hostias 11:11
CD 4
1/ Sanctus 6:13
2/ Sequentia: Pie Jesu 5:25
3/ Agnus Dei 10:58
4/ Psalm 149 for Chorus and Orchestra, Op. 79 (B 154, 1887) 8:50
5/ The Heirs of the White Mountain. Hymn from the Poem by Vítězslav Hálek for Chorus and Orchestra, Op. 30 (B 134, 1884) 18:43
Recorded at the Rudolfinum, Prague, June 12-16, 1984 (CD3, CD4/1-3), January 10-11, 1983 (CD4/4), January 4, 1973 (CD4/5)
CD 5
Saint Ludmila. Oratorio for Soli, Chorus and Orchestra, Op. 71 (B 144, 1886) 2:16:56
Part I. – Courtyard of the Castle of Mělník
1/ Introduzione e coro: Tmy vrátily se v skrýše skal a lesů 9:31
2/ Coro: Květy, jimiž Vesna vábí 5:10
3/ Coro: Svaté jitro jest 3:22
4/ Coro: Tříhlav, který patří trojí tváří 4:12
5/ Recitativo – soprano solo / Ludmila: Mé srdce chví se tlukem bouřným dnes 2:33
6/ Coro: Slyš naše písně horucí a vroucí 2:27
7/ Aria – soprano solo / Ludmila: Od dětství ku oltáři mne vodil svatý cit 4:14
8/ Coro: Vždy bozi s námi jsou, kam bludný krok se šine 2:57
9/ Tenore solo / Rolník: Sem rychle Vesny květ, ať sochu ověnčíme 1:38
10/ Coro: Ký v pozadí to hluk? 3:17
11/ Aria (basso solo) e coro / Ivan: Do prachu s vámi! Jeden jest Bůh! 4:55
12/ Coro: Kdo onen muž, jejž nestih´ s nebe blesk? 3:39
13/ Aria – soprano solo / Ludmila: Ó, dovol, abych zlíbat směla tvých nohou prach 7:24
14/ Recitativo – basso solo / Ivan: Vstup v nitro své, mým bytem není země 1:23
15/ Coro: Co bude nyní? 3:07
16/ Coro: Vše láme se a bortí v chaos tmavý 4:56
CD 6
Part II. – In the Woods near Beroun
1/ Introduzione, recitativo ed aria – contralto solo / Svatava: Ó, v jaké šeré lesní stíny 8:36
2/ Duetto – soprano ed contralto solo / Ludmila, Svatava: Teď ptám se tě, co najít chceš? 4:23
3/ Aria – basso solo / Ivan: Já neklamal se, buď vítána, dcero! 3:24
4/ Recitativo – soprano solo / Ludmila: Dík, otče, já se neklamala 0:42
5/ Aria – basso solo / Ivan: Nuž, tedy věz a pojmi v srdce svoje 1:59
6/ Terzetto e coro / Ludmila, Svatava, Ivan a Bořivojova družina: Vesele hvozdem, vesele polem 1:50
7/ Tenore solo e coro / Bořivoj: Ó, jaký obraz oku mému se v stínu lesním otvírá! 4:17
8/ Recitativo – basso solo / Ivan: Já bludná duše světlu vracím 0:51
9/ Coro: Ó, neklamu se, chápu juž 2:32
10/ Recitativo – tenore e basso solo / Bořivoj a Ivan: Ach, ona, po níž srdce moje prahne 2:34
11/ Aria – tenore solo / Bořivoj: Ó, cestu ukaž mi, jak ji mám dobýt 3:43
12/ Coro: Ó, vizte, kníže náš vrhá se na kolena 0:51
13/ Recitativo – soprano solo / Ludmila: Ó, kterak mohu zvednout k tobě zrak 1:26
14/ Recitativo tenore e basso solo / Bořivoj, Ivan: Jak z krásného snu náhle procitlý 2:58
15/ Quartetto e coro / Ludmila, Svatava, Bořivoj, Ivan: Já hledala jsem záři toho jitra 4:35
Part III. – The Cathedral of Velehrad
16/ Introduzione e coro: Hospodine, pomiluj ny! 4:05
17/ Recitativo tenore e basso solo / Ivan, Bořivoj: Nuž přistupte, mnou víře vyučení 1:38
18/ Duetto – soprano e tenore solo / Ludmila, Bořivoj: Ó, nech juž skanout nad našimi čely 3:11
19/ Recitativo – soprano e basso solo / Ludmila, Ivan: U cíle stojím snahy své a tužby 2:34
20/ Coro: Nuž, poklekněte před biskupem oba 1:14
21/ Introduzione intrumentale 0:46
22/ Contralto solo e coro / Svatava: Panno, matko Stvořitele 2:41
23/ Contralto e basso solo e coro / Svatava, Ivan: Ó, zněte, písně, zněte k nebes báni 3:44
24/ Soli e coro: Hospodine, pomiluj ny! 6:52
Recorded at the Rudolfinum, Prague, October 31 – November 9, 1963
CD 7
The Spectre´s Bride. Dramatic Cantata to the Words by Karel Jaromír Erben, Op. 69 (B 135, 1884) 1:18:29
1/ Introduction 4:14
2/ Coro: Už jedenáctá odbila! 6:20
3/ Soprano solo: Žel bohu, žel, kde můj tatíček? 7:49
4/ Tenore e basso solo e coro: Pohnul se obraz na stěně 1:41
5/ Duetto. Soprano e tenore solo: Hoj, má panenko, tu jsem již! 4:10
6/ Basso solo e coro: Byla noc, byla hluboká 1:02
7/ Basso solo e coro: A on tu napřed – skok a skok 2:53
8/ Duetto. Tenore e soprano solo: Pěkná noc, jasná 4:06
9/ Basso solo e coro: Knížky jí vzal a zahodil 1:33
10/ Basso solo e coro: A on vždy napřed – skok a skok 3:14
11/ Duetto. Soprano e tenore solo: Pěkná noc, jasná v tento čas 4:29
12/ Basso solo e coro: A byla cesta nížinou 4:42
13/ Duetto. Soprano e tenore solo: Pěkná noc, jasná v tu dobu 4:59
14/ Basso solo e coro: Tu na planině široké 1:28
15/ Recitativo. Soprano e tenore solo e coro: Hoj, má panenko, tu jsme již! 4:00
16/ Basso solo e coro: Skokem přeskočil ohradu 5:08
17/ Basso solo e coro: A tu na dvéře buch, buch, buch! 4:19
18/ Soprano solo: Maria Panno, při mně stůj 5:19
19/ Basso solo e coro: A slyš, tu právě nablízce 6:47
Recorded at the Rudolfinum, Prague, November 29, 1995
CD 8
1/ Ave maris stella for Baritone and Organ, Op. 19A (B 95A, 1879) 3:21
2/ O sanctissima for Alto, Baritone and Organ, Op. 19A (B 95B, 1879) 2:52
3/ Ave Maria for Alto and Organ, Op. 19B (B 68, 1877) 2:57
4/ Hymnus ad laudes in festo Sanctissimae Trinitatis for Alto and Organ, sine op. (B 82, 1878) 2:39
Biblical Songs for Solo Voice and Piano, Op. 99 (B 185, 1894) 29:09
5/ Oblak a mrákota jest vůkol něho 2:32
6/ Skrýše má a pavéza má Ty jsi 2:17
7/ Slyš, ó Bože! Slyš modlitbu mou 3:18
8/ Hospodin jest můj pastýř 3:21
9/ Bože! Píseň novou zpívati budu 2:46
10/ Slyš, ó Bože, volání mé 3:29
11/ Při řekách babylonských 3:26
12/ Popatřiž na mne a smiluj se nade mnou 3:15
13/ Pozdvihuji očí svých k horám 2:28
14/ Zpívejte Hospodinu píseň novou 1:52
Recorded in Prague at the Soukenická Prayer Hall of the Czech Brethren Evangelical Church on June 17, 1991 (1-4) and in Domovina Studio on January 5-11, 1967 (5-14)
Prague Philharmonic Choir (CDI 1-10, CDII 1-10, CDIV 4, 5, CDV, CDVI, CDVIII 1-4), Czech Philharmonic Orchestra (CD3, CD4/1-3, CDIV 4), Prague Symphony Orchestra (CDI 1-10, CDII 1-15, CDIV 5, CDVII)
Jiří Bělohlávek (CDI 1-10, CDVII), Wolfgang Sawallisch (CD3, CD4/1-3), Václav Smetáček (CDII 1-15, CDV, CDVI), Zdeněk Košler (CDIV 5), Václav Neumann (CDIV 4)
Gabriela Beňačková (CD3, CD4/1-3), Eva Urbanová soprano (CDI 1-10, CDVII), Věra Soukupová alto (CDVIII 5-14; Beno Blachut tenor; Jindřich Jindrák (CDII 11-15), Ivan Kusnjer baritone; Peter Mikuláš, Richard Novák bass (CDVIII 1-4); Ivan Moravec piano (CDVIII 5-14), and others
“Dad’s God was not the God of Vengeance but the Creator, who sanctifies the journey through the ‘valley of death’ through his infinite love,” is how Antonín Dvořák’s sincere piety was recalled by his son Otakar. Faith in God was for Dvořák the cornerstone on which he built his own life and work, hence it comes as no surprise that a number of his seminal pieces are within the domain of sacred music, and frequently linked with a strong personal story. The first version of the oratorio Stabat Mater came into being after the death of his first-born daughter. In the wake of the triumph of its London premiere, Dvořák received more commissions from the UK, which gave rise to other paramount compositions: The Spectre’s Bride, Requiem and Saint Ludmila. The instigation for Te Deum came from New York, where following the premiere of the “New World Symphony” Dvořák wrote the Biblical Songs, the apex of his oeuvre of this genre. The set also contains pieces that have been seldom performed (the cantata The Heirs of the White Mountain, Psalm 149 in the previously unreleased recording made by the conductor Václav Neumann, etc.). At the same time, this new collection within the Dvořák series showcases superlative artists, and the listeners will undoubtedly also be pleased by the sensitively remastered sound of the recordings. These gems from the Supraphon archive definitely deserve exceptional care.
Spiritual Dvořák – paramount works masterfully performed, with a carefully remastered sound.
(Supraphon 2014)
Property | Value |
format | CD audio |