Bella Adamova alto, Michael Gees piano - There Is Home
Modest Petrovich Mussorgsky (1839–1881) – The Nursery (selection)
Gustav Mahler (1860–1911) – Rückert-Lieder
Benjamin Britten (1913–1976) – Folksong Arrangements (selection)
Pavel Haas (1899–1944) – Four Songs on Chinese Poetry
Improvisation on poetry (Anna Akhmatova, Pablo Neruda, Heinz-Albert Heindrichs, Marie Howe, Klára Goldstein, Bella Adamova)
Bella Adamova contralto, Michael Gees piano
Bella Adamova can shortly be characterised through her triumphs at competitions (e.g. laureate of the International Robert Schumann Competition, Zwickau, 2021; winner of the Franz Schubert and Modern Music Competition, Graz, 2022; Oratorio Prize at the International Vocal Competition, ‘s-Hertogenbosch, 2022). Or as a young Chechen woman who left her country as a child shortly before the war and found a new home in Prague. She has learned from many acclaimed singers (e.g. von Otter, Hampson, Prégardien) in England, Switzerland, and Germany. She speaks several languages, but she never learned Chechen. She could also be described as a contralto with an extraordinary sensibility in the song repertoire and with a deep, beautifully coloured voice. Or as an improviser who – in rare harmony with pianist Michael Gees – creates spontaneous compositions on texts of their favourite poets. The theme of this album is the search for home and the knowledge of a place where one belongs. Bella Adamova narrates the songs as her own story, at the same time accentuating the life stories of the composers as well as their relationship to their home or their feeling of being outcast. Rather than a typical song recital, this recording is an invitation to the musicians’ own world where every word, no matter what language it is sung in, has its deep meaning.
Bellu Adamovou lze krátce charakterizovat jejími soutěžními vavříny (mj. laureát International Robert Schumann Competition, Zwickau 2021, vítěz Franz Schubert and Modern Music, Graz 2022, Oratorio Prize na International Vocal Competition, ‘s-Hertogenbosch 2022). Nebo jako Čečenku, která ze své vlasti odešla s rodinou v raném dětství krátce před válkou a nový domov našla v Praze. Učila se od mnohých mistrů (mj. von Otter, Hampson, Prégardien) v Anglii, Švýcarsku a Německu. Mluví několika jazyky, čečensky se však naučit nestihla. Nebo také jako altistku s výjimečným citem pro písňovou literaturu a s nádherně zbarveným, hluboko posazeným hlasem. Jako improvizátorku, která ve vzácném souznění s klavíristou Michaelem Geesem tvoří spontánní kompozice na texty jim drahých básníků. Hledání skutečného domova, vědomí člověka, že je na světě místo, kam patří, je tématem předkládaného alba. Bella Adamova písně vypráví jako vlastní příběh a mimoděk tím akcentuje životní příběhy samotných autorů, jejich vztah k domovu či prožívaný pocit vyděděnosti. Spíše než klasický písňový recitál je tato nahrávka pozváním do vlastního světa, kde každé slovo, ať zpívané v kterémkoli jazyce, má svůj hluboký význam.
(Supraphon 2023)
Property | Value |
format | CD audio |